آشنایی با سنسور خازنی

سنسور خازنی )Capacitive Proximity Sensor( نوعی دیگر از سنسورهای مجاورتی است .این سنسورها شباهت زیادی به سنسور های القایی دارند و برای کنترل سطوح در مخازن که با محتوای مواد پودري و مايع پر شده اند مناسب مي باشند .

همچنين از آنها مي توان به عنوان مولد پالس به منظور كنترل وضعيت برنامه ماشين آلات براي شمارنده ها و آشكارسازي تقريبا تمام مواد فلزي و غير فلزي استفاده كرد .تفاوت این سنسورها با سنسورهای القایی اینست كه سنسور القایی یك میدان الكترومغناطیسی تولید میكند و در نتیجه تنها قابلیت تشخیص مواد فلزی را دارد ولی سنسور خازنی علاوه بر مواد فلزی  قابلیت تشخیص مواد غیرفلزی مانند شیشه , كاغذ و پلاستیك و … را دارد.اساس كار سنسور خازنی بر مبنای اندازه گیری تغییرات ظرفیت یك خازن در اثر نزدیك شدن قطعات فلزی یا غیر فلزی می باشد.فاصله تشخیص نامی سنسور خازنی بسته به نوع قطعه ایی که آشکار میکند متفاوت میباشد.

به عنوان مثال هرگاه یك سنسور خازنی یك قطعه فلزی را از فاصله 20 میلیمتری تشخیص دهد همان سنسور یك قطعه شیشه ای را در فاصله 10 میلی متر شناسایی خواهد كرد. در جدول فوق ضریب تصحیح برخی از قطعات در مورد عملكرد سنسورهای خازنی اشاره شده است

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

در whatsapp به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در linkedin به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *